”Moikka ja mahtavaa, että olet asiakkaamme!”

Baaritiskille tuotiin taannoin näytille teleoperaattorin lähettämä sähköpostikirje, joka alkoi näin: ”Moikka Markku ja mahtavaa, että olet asiakkaamme!” 

Kirjeen vastaanottaja Markku on juuri eläkkeelle siirtynyt asianajaja. Häntä puhuttelu nauratti.

Mitä itse ajattelisit, jos Verohallinto lähestyisi sinua moikkailevalla kirjeellä? Tai lähikauppiaasi?

Eeva Öörni, kielenhuoltaja ja kielineuvoja,  kysyi Twitterissä ja muualla sosiaalisessa mediassa mielipiteitä organisaatioiden kirjoitetun viestinnän äänensävystä.  Kyselyyn tuli yli 500 vastausta ja runsaasti kommentteja.

Kyselyn tulokset osoittavat, että organisaatioiden toivotaan viestivän asialliseen sävyyn mutta ei  jäykästi eikä vaikeaselkoisesti. Empatia ja ystävällisyys vetoavat vastaanottajiin, kun taas liiallinen rentous ja tuttavallisuus voidaan kokea asiattomaksi tai jopa epäkohteliaaksi. Huumori on organisaatioviestinnässäkin vaikea laji, mutta onnistuessaan se toimii mainosti.

Ja sekin selvisi, että organisaation brändi, toimiala ja koko vaikuttavat  sävyodotuksiin ja ‑tulkintaan. ”Moikka” on ok pieneltä yritykseltä kuten autokorjaamolta mutta ei suurelta kuten sähköyhtiöltä.

Eeva Öörnin artikkeli Yrityksiltä ja organisaatioilta toivotaan aitoa, asiallista ja inhimillistä sävyä on julkaistu Kielikello-verkkolehdessä 1/2018.

Organisaation valitseman äänesävyn (tone of voice) vaikutuksesta voi lukea lisää Öörnin artikkelista Organisaation äänensävy voi sitouttaa tai vieraannuttaa, joka sekin on julkaistu Kielikellossa.

RSS-syöte
Twitter
Facebook
Google+
1 kommentti
  • Pitääkö bussinkuljettajaa tervehtiä?
    Postattu 21:55h, 27 huhtikuun Vastaa

    Moikkailuun ja tervehtimiseen, tosin ei kirjoitetussa kielessä vaan arjen kohtaamisissa, liittyy Ylen juttu, joka selvitti suomalaisten käsityksiä tervehtimisen tarpeellisuudesta. Pitäisikö esimerkiksi bussinkuljettajaa tervehtiä? Juttuun on haastateltu professori Hanna Lappalaista ja kohteliaisuuskulttuuria tutkivaa Johanna Isosäviä.
    — Baarin toimitus

Kommentoi