Kielipelit testissä: Mobiili- ja tietokonepelit

Oletko kiinnostunut anagrammeista vai haluatko jahdata sanoja? Oppia uusia sanoja, verestää kielioppia, testata murresanojen tuntemustasi tai pelata hirsipuuta?  Lue testiryhmän arviot ja tiedät, mikä peli sopii juuri sinulle tai ystävällesi! Mukana on myös pelejä, jotka palvelevat erityisesti suomen oppijoita.


MOBIILIPELIT

Sanapala, Word Challenge, Sanakunkku, Sananhaku, Sanajahti, Wordament

Arvostellut pelit ovat ilmaiseksi saatavilla sekä Androidille että iOS:lle paitsi Word Challenge, jonka saa vain Androidille. Pelejä on testattu sekä puhelimella että tabletilla: molemmilla onnistuu, mutta tabletilla pelaaminen on ison koon vuoksi helpompaa.

 

Anagrammipelit

Sanapala

Julkaisija: APNAX Games

Lyhyesti: Sanapala on anagrammipeli, jossa pitää muodostaa annetuista kirjaimista sanoja (aikaa ei ole rajattu). Sanoille on valmiit kohdat, joten pelaaja tietää etukäteen haettujen sanojen määrät ja niiden kirjainmäärät. Peli etenee tasoittain ja vaikeutuu koko ajan.

Pelaajien lukumäärä: 1 (tai useampi samalla laitteella)

Kesto: Kierrosten aikaa ei ole rajattu. Aikaa kuluu kierrokseen niin kauan, kun pelaajalta menee aikaa keksiä kaikki sanat.

Vaikeus: Peli alkaa helposta ja vaikenee, mitä pidemmälle pelaa.

Uudelleenpelattavuus: Sanapalassa on 1000 tasoa, joten pelattavaa riittää pitkäksi aikaa. Tämän jälkeen alkupään sanat ovat unohtuneet, joten pelin voi periaatetessa pelata uudestaan. Vaikeiden tasojen jälkeen helpot tasot saattavat tosin turhauttaa.

Pelattavuus: Pelin visuaalinen maailma on eväsretki. Peli on ulkonäöllisesti selkeä ja raikas. Eväsretkiviltillä on ringissä kirjaimia, joista pitää muodostaa sanoja eväskoriin. Sormea liikutellaan kirjaimelta toiselle niin, että sormen kulkemasta reitistä muodostuu sana. Esimerkiksi kirjaimista L, A, S, V, A saa sanan SALVA, kun sormi etenee järjestyksessä S, A, L, V, A. Sanaa muodostettaessa ei pysty “peruuttamaan”, vaan jos osuu väärään kirjaimeen, on sanan piirtäminen aloitettava alusta. Sanarinkiä voi sekoittaa, mikä välillä helpottaa sanojen uudelleenmiettimistä.

Kaikkia kirjaimista muodostettavissa olevia sanoja ei ole koodattu peliin, mikä turhauttaa välillä ilmeistenkin sanojen puuttuessa. Ylempään esimerkkiin viitaten peli hyväksyy vain sanat ALA, ALAS, SALVA ja VALAS, mutta sanat VALA, SALA tai LAVA eivät käy. Jos haettua sanaa ei keksi, voi pelissä kerättävillä kolikoilla ostaa vihjeitä, jolloin peli näyttää tyhjän sanan ensimmäisen kirjaimen. Sanoja voi myös yrittää päätellä: yhtä monta kirjainta sisältävät sanat ovat eväskorissa aakkosjärjestyksessä.

Välillä joissain tyhjissä kirjainkohdissa on tähti: kun kohtaan saa oikean kirjaimen, saa pelissä lisäpisteitä (kolikoita). Kolikoita saa myös suorittamalla kappaleita, jotka koostuvat 10 tasosta. Kolikoita voi saada myös jakamalla tuloksiaan Facebookiin. Peli tarjoaa myös mahdollisuuden saada kolikoita, jos pelin arvioi.

Pelissä on hyvin oikeita suomen kielen sanoja, mikä on mukava piristys heikosti käännettyjen pelien keskuudessa.

Yhteenveto: Koukuttava anagrammeihin pohjautuva sanapeli. Sanojen keksimisessä aika rientää nopeasti. Välillä tosin turhauttaa, ettei peli hyväksy kaikkia sanoja. Suomennos on pelissä hyvää laatua. Pelin oma ikärajoitus on 3+, mutta Kielibaari suosittelee peliä kouluikäisestä ylöspäin. Tiski suosittelee: Nautittavaksi kevyenä ajankuluna. Sopii myös nuoremmille suomen janoisille tai jonkin verran suomea toisena tai vieraana kielenä osaaville.

 

Word Challenge

Julkaisija: Robus free and fun games

Lyhyesti: Annetuista kirjaimista pitää muodostaa mahdollisimman monta sanaa annetussa ajassa. Pelaaja näkee haluttujen sanojen sekä kirjainten määrän per sana.

Peli on samankaltainen kuin Älypään Aivojumpan kielipeli (ks. tietokonepelit alla).

Pelaajien lukumäärä: 1–2 (käytännössä toimii vain yksinpelinä)

Kesto: 80 sekuntia per peli.

Vaikeus: Riippuu, mitkä kirjaimet saa peliin.

Uudelleenpelattavuus: Käytännössä rajattomasti.

Pelattavuus: Pelissä pyritään muodostamaan 80 sekuntissa kuudesta kirjaimesta mahdollisimman monta sanaa. Pelissä on näkyvillä, montako esimerkiksi kolmen, neljän tai viiden kirjaimen sanaa on mahdollista tehdä.

Peli arvostelee jokaisen kierroksen amerikkalaisilla kouluarvosanoilla F–A. Jokaisesta pelistä saa myös kolikoita, joilla voi ostaa 20 sekuntia lisää peliaikaa kierroksiin. Kierrosten lopussa ei näytetä keksimättä jääneitä sanoja, mikä harmittaa. Pelissä ei oikeastaan voi oppia, mitä sanoja se hyväksyy, ennen kuin kokeilee. Jos sanoja ei keksi, voi joko vaihtaa kirjainten järjestystä tai ottaa kokonaan uudet kirjaimet. Pelissä hyväksytään pääosin oikeita suomenkielisiä sanoja, mutta esimerkiksi TEE ei kelpaa.

Kielibaari valitsi pelin testattavaksi sen kaksinpeliominaisuuden vuoksi. Pelissä on yksinpelin lisäksi mahdollista pelata kaverin kanssa co-op- tai vs.-tilassa. Suureksi miinukseksi emme saaneet työryhmän kanssa kaksinpeliominaisuutta toimimaan. Aluksi emme löytäneet toisiamme peliaulasta, ja kun löysimme, kutsu ei mennyt toiselle perille, mutta kutsun lähettäjä pääsi kuitenkin peliin (ja voitti pelin 1200–0, koska pelasi yksin). Peli osaa hakea satunnaisen vastustajan, mutta oman kaverin kanssa pelaaminen ei siis onnistunut.

Peli on visuaalisesti melko vanhanaikainen, mutta kuitenkin selkeä. Välillä sovellus jumittaa, mutta harvemmin kuitenkin kesken pelitilanteen. Pelissä turhaa aikaa vie se, että jos sanaa ei hyväksytä, se täytyy erikseen kuvaketta painamalla pyyhkiä. Kun aikaa on muutenkin vähän, tämä turhauttaa.

Yhteenveto: Viihdyttävä mobiiliversio klassisesta anagrammipelistä. Pelattavuutta häiritsee kuitenkin liian lyhyt aika. Lisäksi kaksinpeliominaisuuden toimimattomuus suuri miinus.  Tiski suosittelee: Sanaseppojen ajanvietteeksi yksinpelinä.

 

Sananmuodostuspelit

Sanakunkku

Julkaisija: Star Arcade

Lyhyesti: Sanakunkussa pyritään muodostamaan annetussa ajassa suuresta kirjainläjästä sanoja, joista saa mahdollisimman paljon pisteitä. Lisäksi joka pelissä sanoille annetaan kolme bonustehtävää, jotka täyttämällä saa palkintoja.

Pelaajien lukumäärä: 1 (tai useampi samalla laitteella), tason 5 jälkeen moninpelejä

Kesto: Yhden peruskierroksen aika 3 minuuttia. Eri pelityyleissä aika vaihtelee.

Vaikeus: Peli alkaa helposta ja vaikeutuu, mitä pidemmälle pelaa.

Uudelleenpelattavuus: Käytännössä kyllästymiseen asti.

Pelattavuus: Pelissä on kolme minuuttia aikaa keksiä 90 kirjaimesta niin monta sanaa kuin mahdollista. Kirjaimet on pisteytetty, ja tavoitteena on saada mahdollisimman paljon pisteitä (esim. harvinaiset kirjaimet, kuten Q, ovat arvokkaampia kuin yleiset, kuten A). Mukavan lisätwistin peliin antavat bonustehtävät, joita on kolme per peli. Lisätehtävissä määritellään sanoille ehtoja, jotka täyttämällä saa enemmän pisteitä (esimerkiksi sanan tulee alkaa kirjaimella N ja sisältää 7 kirjainta).

Alussa 90 kirjainta on sekaisin näytöllä. Pelin kolikoita käyttämällä ne saa kuitenkin järjestettyä siisteihin riveihin, jolloin kirjainten etsiminen on helpompaa. Lisäksi kolikoita vastaan voi ostaa lisää kirjaimia, jos jokin tietty kirjain esimerkiksi loppuu. On myös mahdollista ostaa pistekertoimia ja lisää aikaa. Pelissä kerätään kolikoiden lisäksi timantteja, joita käyttämällä saa avattua uusia pelityylejä ja osallistua erilaisiin turnauksiin.

Pelin bonustehtävät erottavat pelin muista perinteisistä sananmuodostuspeleistä. Haasteet tekevät pelistä myös erittäin koukuttavan. Oli jopa hieman harmi, että haasteita on vain kolme per pelikierros. Pelin pelaaminen on helppoa, ja pelin visuaalinen ilme on miellyttävä. Näin ollen peliä jaksaa pelata aika kauankin putkeen.

Yhteenveto: Virkistävä peli lukuisten sanapelien joukossa, sillä haasteet ovat monipuolisia ja saavat aivonystyrät kihertelemään. Oman haastavuutensa tuo myös kirjainten suuri määrä: valinnanvaraa on niin paljon, että aikaa kuluu miettiessä, minkälaisen sanan keksisi.  Tiskin suositus: Viihdykettä sellaiselle, joka haluaa kokeilla uudenlaista sananmuodostuspeliä. Suositellaan nautittavaksi hyppysellisellä strategista ajattelua!

 

Sananhakupelit

Sananhaku (Word Search)

Julkaisija: Uysal Mehmet

Lyhyesti: Sanahakupeli, jossa kirjainten seasta etsitään annettuja sanoja joka suuntaan. Pelissä eri modeja, klassisen lisäksi nopeuteen perustuva blitz ja tasaisen tahdin suoritukseen tähtäävä marathon.

Pelaajien lukumäärä: 1

Kesto: Riippuu pelityypistä, mutta yleisesti muutama minuutti per peli.

Vaikeus: Pelissä on 4 vaikeustasoa: “erittäin helppoa”, “helppoa”, “keskikova” ja “vaikea”

Uudelleenpelattavuus: Käytännössä kyllästymiseen asti.

Pelattavuus: Peli on klassinen sananhakupeli. Se päätyi arvosteltavaksi lisäominaisuuksiensa takia, joita ovat blitz– ja marathon-pelit. Klassisessa pelissä ei ole aikarajaa. Peli ottaa aikaa, kauanko pelaajalta menee etsiä annetut sanat sanaruudukosta. Sanat voivat kulkea ylös, alas tai suoraan ja viistoon oikealle, mutta kuitenkin niin, että sanojen kirjaimet ovat samassa linjassa. Vaikeustason kasvaessa sanoja on enemmän ja ruudukossa enemmän kirjaimia. Tämä pätee myös blitz– ja marathon-versioita.

Blitz-versiossa pelaajalle annetaan minuutti aikaa etsiä sanoja (vaikeustasolla “helppoa” sanoja on 15, ja vaikeammissa enemmän). Jokaisesta löydetystä sanasta saa 10 sekuntia lisäaikaa. Peli päättyy, jos aika pääsee loppumaan. Marathon-versiossa pelaajalle annetaan yksi sana kerrallaan, joka täytyy etsiä 38 sekunnissa. Mitä vaikeampi taso, sen enemmän sanoja. Peli päättyy, jos jotain sanaa ei saa etsityksi annetussa ajassa.

Pelin suomennoksissa on häilyvyyttä varsinkin ääkkösissä, esimerkiksi sana KESÄ on pelissä KESA ja ISÄ on ISA. Välillä kirjaimet ovat kuitenkin oikein, kuten sanassa ELÄIN. Pelissä on kuitenkin yllättävän suomalaisia sanoja, kuten LÖRTSY. Lisäksi sovelluksessa itsessään on käännösongelmia, esimerkiksi sieltä löytyy sanoja kuten “katecoria” ja kehoitus “pelaa type”. Vaikeustasojen sijamuodot heittelevät, ja “keskikova” lienee tarkoittaa “keskivaikeaa”. Käännösten häilyvyys ei kuitenkaan häiritse varsinaista peliä juurikaan.

Yhteenveto: Klassinen sanahakupeli, jossa on muutama erilainen pelitapa vaihtelun vuoksi. Suomen kielen käännöksessä on ongelmia, mutta ongelmat eivät varsinaisesti häiritse pelaamista.  Tiski suosittelee: Ajanvietoksi tarkkasilmäisille sanahaukoille!

 

Sanajahti

Julkaisija: Fugo

Lyhyesti: Online-peli, jossa annetusta kirjainruudukosta täytyy etsiä sanoja, joiden täytyy muodostua vierekkäisistä kirjaimista. Samankaltainen kuin Wordament (skrollaa alas).

Pelaajien lukumäärä: 1 (online-peli)

Kesto: 90 sekuntia per kierros.

Vaikeus: Vaikeustaso vakio: pelatessa oppii.

Uudelleenpelattavuus: Käytännössä kyllästymiseen asti. Sitten voi siirtyä jatko-osaan, Sanajahti 2 -peliin.

Pelattavuus: Pelissä liikutetaan sormea sanaruudukossa niin, että muodostuu sana. Sanan täytyy muodostua vierekkäisistä kirjaimista, mutta sana saa mutkitella ruudukon läpi. Annetussa ajassa yritetään pelitavasta riippuen etsiä mahdollisimman monta tai mahdollisimman pitkiä sanoja.

Pelissä on kolme eri tapaa pelata:

  1. klassikko, jossa yritetään etsiä mahdollisimman monta sanaa, ja pitkistä sanoista saa enemmän pisteitä
  2. rationaalinen, jossa yritetään etsiä mahdollisimman monta sanaa, kaikki sanat ovat samanarvoisia;
  3. idealistinen, jossa yritetään etsiä pisin mahdollinen sana, ja nopein pelaaja voittaa.

Kierroksen jälkeen näytetään löydetyt sanat sekä sanat, jotka olisi mahdollista löytää.

Jokaista pelitapaa voi harjoitella harjoittelu-osiossa normaalilla ajalla tai pidennetyllä ajalla. On myös rajaamattoman ajan mahdollisuus, mutta se pitää ostaa.

Pelit pyörivät koko ajan. Itse saa valita, hyppääkö mukaan meneillä olevaan peliin vai odottaako uuden pelin alkua. Pelissä ruudukko on kaikille sama, eikä kirjainten järjestystä voi muuttaa. Pelin aikana näytetään jo löydetyt sanat. Kuitenkin on hankala hahmottaa, hyväksytäänkö sana vai ei, ja onko sanan keksinyt jo aikaisemmin. Tämän vuoksi aikaa menee välillä siihen, että tarkistaa löydetyt sanat listalta. Pelin jälkeen näkee kaikki sanat, jotka olisivat olleet löydettävissä ruudukosta. Tämän jälkeen näkee myös oman sijoittumisensa muihin pelaajiin nähden.

Mukana on suomenkielisiä sanoja, eikä testatessa ainakaan tullut vastaan sanoja, jotka eivät olisi suomea. Peli hyväksyy vain perusmuotoisia sanoja.

Yhteenveto: Viihdyttävä sanahakupeli, jossa suomennos toimii. On koukuttavaa yrittää joka kierroksella parantaa omaa suoritustaan. Miinuksena epäselvyys siitä, milloin sana hyväksytään ja milloin ei.  Tiski suosittelee: Nautittavaksi hyvän sananhahmotuskyvyn kera. Etua on myös laajasta sanavarastosta ja nopeudesta!

 

Wordament

Julkaisija: Microsoft Corporation

Lyhyesti: Online-peli, jossa annetusta kirjainruudukosta täytyy etsiä mahdollisimman monta kirjainyhdistelmää, joista muodostuu sana (seuraavan kirjaimen täytyy koskettaa edellistä). Samankaltainen kuin Sanajahti (katso edellä).

Pelaajien lukumäärä: 1 (online-peli)

Kesto: 2 minuuttia per kierros.

Vaikeus: Vakio, pelatessa oppii.

Uudelleenpelattavuus: Käytännössä kyllästymiseen asti.

Pelattavuus: Pelin idea on sama kuin Sanajahdissa: ruudukosta etsitään sanoja muodostamalla ne sormella liu’uttamalla. Wordamentissa ruudukkoa voi pyörittää hahmottamisen helpottamiseksi, mutta kirjainten järjestys ei kuitenkaan muutu suhteessa muihin kirjaimiin. Kuten Sanajahdissa, pelit pyörivät koko ajan.

Wordamentissa näkee hyvin selkeästi, hyväksytäänkö sana vai ei: vihreäksi muuttuvat kirjaimet kelpaavat sanaksi, keltaiseksi muuttuvat on jo löydetty ja punaisia ei hyväksytä. Tässä pelissä yhdessä laatassa voi myös olla kirjainpari, esim. “PA”. Laatat on pisteytetty, joten löydettyjen sanojen lisäksi pyritään saamaan mahdollisimman paljon pisteitä. Monesti on myös lisäehtoja, joista saa lisäpisteitä: esimerkiksi kirjain H on arvokkaampi kuin muut. Vihje voi olla myös merkitykseen liittyvä, esimerkiksi että ruudukkoon on kätketty 8 ruokasanaa.

Pelissä on koko ajan näkyvissä, montako pistettä on suhteessa maksimipisteisiin ja montako sanaa on löytänyt ja montako sanaa on löydettävissä. Lopuksi myös näytetään kaikki mahdolliset sanat, jotka olisi voinut löytää. Peliä vääristää hieman se, että sanoiksi hyväksytään myös taivutetut sanat (esim. kuulansa ja setien). Seassa on myös englanninkielisiä sanoja, kuten and sekä epäsanoilta vaikuttavia kirjainyhdistelmiä.

Yhteenveto:  Viihdyttävä sanahakupeli, jossa välillä lisähaastetta, mikä tuo mukavaa vaihtelua. Suomennos ei ole kuitenkaan aina onnistunein, ja välillä peli hyväksyy mitä kummallisimpia sanoja. Hyväksyttäviä sanoja on kuitenkin mahdollista oppia, koska peli näyttää mahdolliset sanat joka kierroksen jälkeen. Tiskin suositus: Nautittavaksi hyvän sananhahmotuskyvyn kera. Etua on myös laajasta sanavarastosta ja nopeudesta!

 

TIETOKONEPELIT

Influet, Perunakellari, Älypää

 

Influent

Julkaisija: Three Flip Studios   Kehittäjä: Rob Howland

© 2014 Rob Howland and Three Flip Studios

Lyhyesti: Influent on sanaston oppimiseen tarkoitettu peli. Sanoja opitaan klikkaamalla haluttua asiaa tai esinettä.

  • Pelaajien lukumäärä: 1
  • Kesto: Kokonaisvaltaiseen pelaamiseen saa varata tunteja, mutta harjoitella voi pienemmissäkin erissä ja yhden 10 sanan testin suorittaa muutamaan minuuttiin.
  • Vaikeus: Riippuu kielitaidon tasosta.
  • Uudelleenpelattavuus: Kertauksen muodossa rajattomasti, mutta sanaston määrä pelissä on aina vakio.
  • Soveltuvuus opetukseen: Tarkoitettu opettamaan sanastoa. Ei riitä ainoaksi oppimateriaaliksi, koska opettaa vain sanastoa.
  • Saatavuus ja hinta: Steam ja Humble Bundle, aloituspakkaus 9,99€. Lisäkielet 4,99€. (Kannattaa seurailla ko. kauppojen alennusmyyntejä, voi saada halvemmallakin.)

Pelaajalta vaaditut kielelliset taidot: Aluksi ei juuri mitään, sanaston hallintaa pelin edetessä.

Pelin kulku: Peli on saatavissa Steam-pelialustalle, kuten myös Humble Storesta ilman Steam-yhteyttä. Peliä ostaessa valitaan ensimmäinen opiskeltava kieli, lisäkieliä voi ostaa erikseen myöhemmin. Kun peli on asennettu, valitaan valikosta käyttöliittymän kieli ja kohdekieli. Kielibaarin työryhmä testasi peliä suomi toisena tai vieraana kielenä -oppijan näkökulmasta, joten käyttöliittymäksi valittiin englanti ja kohdekieleksi suomi.

Pelin tarinassa keksijä on kehittänyt laitteen SanijgenJiten, jolla voi oppia vieraan kielen sanoja. Laite varastettiin juuri, kun keksijä oli viemässä sitä patentoitavaksi. Pelaajan tehtävä on sanoja oppimalla todistaa, että keksijä on laitteen alkuperäinen keksijä. Katso pelin alku tästä.

Tarina on melko köykäinen, ja peli toimisi luultavasti hyvin ilman sitäkin, koska tarina ei tuo peliin juuri lisäsisältöä: sanaston opetteleminen on melko abstrakti aihe.

Pelattavuus: Pelin ulkoasu on sarjakuvamainen, kevyt ja raikas. Pelaajan liikkuminen ja asioiden klikkailu toimii eikä ole turhan haastavaa. Peli opastaa alussa valitulla kohdekielellä liikkumisen ja muut tarvittavat säädöt (kameran liikkumisen ja muut pelimekaniikat). Kohdetta klikatessa peli lausuu esineen tai asian nimen, ja se ilmestyy myös kirjoitettuna ruudulle. Tuplaklikkaus avaa valikon, jossa saa nähtäväkseen esineen synonyymit ja ääntämisen saa kuunnella uudelleen.

Lähtökohtaisesti kaikkea voi klikata, jopa seiniä, kattoa ja lattiaa: pelaajalle ei tule sellaista tunnetta, että jonkun asian nimeä ei saisi tietää. Monen esineen kohdalla tulee tietysti esille vain hyperonyymi eli esineen yläkäsite, mikä on ymmärrettävää erilaisten kirjojen ja kaappien kohdalla, koska tässä pelissä lähestytään asiaa aika maanläheisesti. Ctrl-näppäintä painamalla ja klikkaamalla samaan aikaan peli antaa valita myös isompien aihealueiden osasanoja (esimerkiksi sängyn osasanoja ovat patja, peitto ja sängynrunko).

Sanoja voidaan valita listalle, ja listalla näkyy sana ja sille mahdollinen synonyymi, ja halutessaan saa käyttökielen (tässä tapauksessa englannin) päälle tai pois sanojen opettelua varten. Tällöin voi kokeilla time attack -moodia, jossa pitää etsiä pelin antama esine valitsemiesi sanojen joukosta. Oikein opituilla substantiiveilla avataan opeteltavaksi verbejä ja adjektiiveja

Pelissä saa myös leikkilentokoneella pelattavan moden käyttöön kun on oppinut 50 sanaa. Moden on tarkoitus nopeuttaa talossa liikkumista. Testaajalla on kuitenkin kyseisen lentokoneen kanssa kana kynittävänä, sillä sillä oli hankala lennellä muualle kuin seiniä päin, jolloin kone räjähtää.

Tilannekuva ruokasanaston oppimisesta.

Pelissä opittava sanasto

  • Pelissä on 420 sanaa, joista pääosa substantiiveja. Mukana on jonkin verran myös verbejä ja adjektiiveja, jotka liittyvät mukana oleviin substantiiveihin (musta sängynrunko, kuiva pyyhe…).
  • Päällisin puolin pelissä esitellään suhteellisen laaja sanasto arjen esineitä ja kodin tavaroita, esimerkiksi keittiösanastoa (kattilat, lautaset ym.), työhuonesanastoa (muistilappu, kalenteri ym.) ja niin edelleen.
  • Adjektiiveja ja verbejä pystyy ostamaan ansaituilla tähdillä. Pelaaja saa tähtiä jokaisesta omaksutusta kolmen substantiivin sarjasta.
  • Mukana joitain outoja suomennoksia, kuten tupakkakuppi (ash tray), joka suomeksi taipuisi luonnollisemmin muotoon tuhkakuppi.
  • Pelissä on myös kulttuurispesifejä asioita, jotka eivät juuri liity suomen kielen oppimiseen (riisinkeitin ja syömäpuikot japanilaisille, teekattila (kettle) briteille). Vastaavaa vahvaa täsmälokalisointia muihin kieliin ei juuri ole (poislukien pasta italialaisille), vaan sanasto muilta osin pyrkii pysymään universaalihkona, mikä on mielestämme harmi (ei ole saunaa suomalaisille tai hapansilakkaa ruotsalaisille).
  • Sanojen testauksen voi suorittaa joko pelkän äänen tai tekstin tai molempien avulla.

Yhteenveto:  Sanaston opetteluun tarkoituksenmukainen peli: näe esine, klikkaa esinettä, opettele sana, aloita testaus, opi sana. Pelissä ei opeteta kielioppia, fraaseja tai tilanteista kielenkäyttöä, joten peli vaatii taustalle muita kieliopintoja. Myöskään esimerkiksi kirjaimia ja kulttuuriin liittyviä asioita ei opeteta. Peli on kuitenkin suomea opiskeleville hyvä lisä tukemaan arjen ja kodin sanaston omaksumista. Pelin graafinen käyttöliittymä ja konkreettinen asioiden löytäminen kotiympäristöstä 3D-maailmassa silti voi olla motivoivampaa sanaston opettelua kuin sanalistojen pänttääminen: oppija saa olla itse aktiivinen ja päättää, mitä sanoja milloinkin haluaa opetella. Tiskin suositus: Nautittavaksi suomi toisena tai vieraana kielenä -oppijoille muiden kieliopintojen ohessa. Äidinkieliset suomenkieliset voivat hyödyntää pelin muita kielipaketteja.

Huom. Käyttöliittymälle on useita kielivaihtoehtoja (englanti, espanja, suomi, ranska, italia, japani, korea, norja, portugali (Euroopan, ja Brasilian), venäjä, ruotsi, tanska, saksa) ja opeteltavia kieliä vielä useampi (englanti, japani, portugali (Euroopan sekä Brasilian), suomi, tanska, norja, italia, venäjä, latina, bulgaria, korea, saksa, ruotsi, espanja, ranska, mandariinikiina, hindi). Seassa on luonnollisesti paljon indoeurooppalaisia kieliä, mutta Lähi-Idän kielten puute pelistä on harmi, koska pelillä olisi potentiaalia tälläkin puolella sanaston opettelussa.

 

Perunakellari

Julkaisija ja suunnittelija: Jouni ja Jatta Paakkinen

© 1999–2014 Jouni ja Jatta Paakkinen

Lyhyesti: Perunakellari on nettisivusto, jossa on alakoulun opettajan luomia tehtäviä. Kielibaari testasi pelejä äidinkielestä ja kirjallisuudesta. Perunakellarissa on pääasiassa kielioppitehtäviä, mukana myös luetunymmärtämistä ja anagrammeja.

  • Pelaajien lukumäärä: 1
  • Kesto: Muutamia minuutteja per tehtävä
  • Vaikeus: Tehtävät itsessään ovat yksinkertaisia, vaikeus määrittyy oman osaamisen mukaan
  • Uudelleenpelattavuus: Melko heikko, koska vastaukset oppii helposti
  • Soveltuvuus opetukseen: Periaatteessa soveltuvat opetukseen kyseisestä aihealueesta hyvin osaamistasoon suhteuttaen
  • Saatavuus ja hinta: www.perunakellari.fi, ilmainen

Pelaajalta vaaditut kielelliset taidot: Tehtävien alkuperäinen kohderyhmä on alakouluikäiset, joten äidinkielen ja kirjallisuuden alakoulun oppimäärällä pärjää.

Sivuston idea: Sivulla on alakoulun opettajan omaan käyttöönsä kehittämiä tehtäviä, jotka ovat nyt netissä kaikkien vapaassa käytössä. Sivujen päivittäminen on loppunut, mutta sivusto toimii kuitenkin nykyisillä selaimilla. Vaikka ulkoasu on vanhanaikainen, tehtävät toimivat. Tehtävät on suunnattu pääosin ala-asteikäisille, ja ne käsittelevät äidinkieltä ja kirjallisuutta. Sivuston voi siis ajatella koostuvan minipeleistä (tai tehtävistä).

Tehtävät: Perunakellarissa on pääosin kielioppiin liittyviä tehtäviä, mutta mukana on myös muutama kirjallisuusaiheinen luetunymmärtämistehtävä sekä anagrammitehtäviä. Vaikka tehtävät on tarkoitettu ala-asteikäisille, suurin osa harjoituksista sopii myös aikuisille ja vanhemmillekin. Lapsille tehtävät toimivat kielioppitajun herättelijänä. Joukossa kuitenkin paljon tehtäviä, jotka voivat tuntua liian helpoilta aikuisille, esim. päälauseiden yhdistämistehtävät ovat melko mekaanisia, eivätkä välttämättä tuo aikuiselle enää vahvoja uuden oppimisen kokemuksia.

Ituja Perunakellarista poimintoja peleistä:

Lyhenteet

  • Kirjoita annettu sana lyhenteenä.
  • Peli kertoo, onko lyhenne oikein vai väärin.
  • Antaa halutessa ensimmäisen kirjaimen vihjeenä.
  • Ensimmäinen väärä vastaus ei näytä oikeaa vastausta, vaan korostaa vastauksesta väärät tai puuttuvat elementit.

Verbien persoonamuodot

  • Muuten hyvää verryttelyä, mutta käytössä oleva termi passiiville on jostain syystä 7. eli epämääräinen persoona. Tällaista termiä ei kuitenkaan käytetä, vaan on syytä puhua passiivista.

 

Diftongitaru

  • Etsi Taru sormusten herrasta -kirjan Sormusrunosta diftongit. Hauska tapa verrytellä käsitettä mieleen, ja runo sisältää runsaasti diftongeja.

 

Joulusanat sekaisin

  • Jouluisia anagrammeja, mukavaa vietettä joululomalle!
  • Pieni epähuomio tehtävän koodaamisessa, koska ”tuntot” voi olla vain ”tontut”: ”tonttu” ei jostain syystä kelpaa.

Yhteenveto: Vaikka kyseessä on kouluympäristöön luotuja pikkutehtäviä, ovat ne hauskaa testailua aikuisillekin: mitä on jäänyt peruskoulusta mieleen? Sopii suomen kielen opettelun tueksi myös suomi toisena tai vieraana kielenä -opiskelijoille. Tiskin suositus: Sopii kaikille suomen puhujille! Voi oppia uutta tai kerrata vanhaa.

 

Älypää

Julkaisija: Sanoma Media Finland Oy, Sanoma Games   Kehittäjä: Juha Niemi

Lyhyesti: Edelleen asemaansa pitävä pelisivusto, jossa on monipuolisesti useita kieleen liittyviä minipelejä: sananmuodotusta, sanaristikoita, murrevisoja ja paljon lisää!

  • Pelaajien lukumäärä: 1 tai useampi (saman ruudun äärellä)
  • Kesto: Aikarajat pelikohtaisesti, kuitenkin kokonaisuudessaan niin kauan kuin haluaa pelata.
  • Vaikeus: Tehtävät vaativat hahmottamis- ja päättelykykyä
  • Uudelleenpelattavuus: Monissa peleissä uudelleenpelattavuusarvo on korkea, koska sanoja/kysymyksiä on jokaisessa pelissä runsaasti.
  • Soveltuvuus opetukseen: Enemmäån ajanvietettä kuin suoranaista opettavaista. Tietenkin monet sanapelit kasvattavat sanavarastoa ja voisivat soveltua siten myös edistyneille S2-oppijoille
  • Saatavuus ja hinta:www.alypaa.fi,  ilmainen

Pelaajalta vaaditut kielelliset taidot: Laaja suomen kielen sanavarasto ja hyvä kielellinen hahmotuskyky.

Sivuston idea:Älypää on Sanoman taukopeli- ja testiportaali. Älypäässä on lukuisia monella eri tavalla suomen kieltä sivuavia pelejä ja tietovisoja.

Aivosoluja Älypäästä – poimintoja peleistä:

Aivojumppa

  • Aivojumpassa on viisi osa-aluetta (matematiikka, muisti, kieli, logiikka, hahmotus). Tässä arvostelussa keskitytään kieleen.
  • Kieli-osuudessa tarkoitus on aikarajan puitteissa muodostaa annetuista seitsemästä kirjaimesta niin monta vähintään kolmekirjaimista sanaa kuin mahdollista.
  • Sanat perustuvat Kotuksen nykysuomen sanalistaan.
  • Sanojen tulee olla perusmuodossa.
  • Mukana myös puhekielen sanastoa, lainasanoja, vanhahtavia sanoja ja huudahdussanoja.
  • Ajan loputtua peli antaa hetkeksi nähtäväksi kaikki mahdolliset sanat.
  • Kyseessä hauskaa anagrammihenkistä ajanvietettä yksin tai yhdessä. Oiva tapa myös kerryttää omaa sanavarastoa.
  • Peli on samankaltainen kuin Word Challenge -mobiilipeli.

Murretietovisat

  • Murrevisojen ideana on valita kysymyksessä esitetylle murresanalle neljästä vaihtoehdosta oikea käännös.
  • Mukana yleinen murrevisa, jossa poimintoja monista murteista. Omat visansa on myös eteläpohjalaisille, lappalaisille, Oulun, Savon, Tampereen ja Turun murteille. Lisäksi Helsingin ”murteelle” on visa nimellä ”Murre Helsinki”, vaikka oikeammin puhutaan slangista.
  • Hauska kerryttää muiden murteiden sanoja omaan sanavarastoonsa, tai tarkistaa oman (entisen) murteensa kunto.

Suomi-tietovisa

  • Kysymyksissä sivutaan myös kielikysymyksiä, mutta tämä visa on paljon yleisluontoisempi Suomen kulttuuria käsittelevä visa.
  • Tässäkin visassa mukana murresanoja.

Sanaruudukko

  • Klassinen etsi sanoja ruudukosta -peli tietokoneelle.
  • Sanoja etsitään klikkaamalla aloituskirjainta hiirellä ja raahaamalla se sanan yli.
  • Kyseessä on suomen kielen sanojen hahmotuspeli, jossa tärkeää on paitsi havainnointikyky, myös laaja sanaston osaaminen.

Koodinmurto

  • Koodinmurto on sekoitus hirsipuuta ja salakirjoituksen päättelyä, jossa annetuille symboleille yritetään löytää oikea kirjain. Näin koodin alta paljastuu lause.
  • Pelaajalle on annettu myös kuva ja pieni vihje koodinmurron helpottamiseksi.
  • Mukava logiikkapeli, mutta kielellinen ulottuvuus jää tässäkin hieman taka-alalle. Tärkeää on silti osata tarpeeksi suomen kielen sanastoa, koska logiikka perustuu kuitenkin kielelle..

Sana-arvaus

  • Tehtävänä muodostaa ensin tavuista, sitten kirjaimista haettu sana.
  • Pelata voi aikarajan kanssa tai ilman.
  • Lähestymistapa samankaltainen kuin Aivojumpassa, mutta haettuja sanoja on vain yksi per tehtävä.
  • Mukavaa ajanvietettä!

Sanasokkelo ja sanaristikot

  • Sanaristikot ovat monille tuttuja, ja ne ovatkin hyviä aivopähkinöitä kielellisen päättelykyvyn lisäämiseen.
  • Ristikossa klikataan kohtaa, johon haluaa kirjoittaa sanan ja sana kirjoitetaan siihen.  Vanhan vastauksen päälle voi kirjoittaa uuden vastauksen suoraan, jolloin alkuperäistä vastausta ei tarvitse erikseen poistaa.
  • Ristikot yleisesti ovat hyvää aivojumppaa, kerryttävät sanavarastoa ja ehkäisevät muistisairauksiakin, joten on hyvä että niitä on saatavilla sähköisenäkin.

Yhteenveto: Älypäässä aika rientää nopeasti mukavien aivopähkinöiden parissa, jotka ovat hyväksi mielelle ja loogiselle päättelykyvylle. Suurin osa peleistä vaatii hyvää suomen kielen osaamista (tai ainakin laajaa sanavarastoa). Pelit sopivat monen ikäisille, mutta ovat kenties suunnattuja pikemminkin nuorille ja aikuisille kuin lapsille. Tiskin suositus: Sanaisat pelit suositellaan tarjoiltavaksi hyvän mielen ja loogisen päättelyn kanssa. Sopii äidinkielisille sekä edistyneille suomen kielen oppijoille.

 

Katso myös: Lautapelien arviot

 

Pelien testaus ja kuvat: Jenny Tarvainen, Niko Heiniluoma, Sini Söyrinki, Hanna Hassinen  ◊  Teksti: Jenny Tarvainen, Niko Heiniluoma, Sini Söyrinki

 

RSS-syöte
Twitter
Facebook
Google+
Ei kommentteja

Kommentoi