”Moikka ja mahtavaa, että olet asiakkaamme!”

Baaritiskille tuotiin taannoin näytille teleoperaattorin lähettämä sähköpostikirje, joka alkoi näin: ”Moikka Markku ja mahtavaa, että olet asiakkaamme!” 

Kirjeen vastaanottaja Markku on juuri eläkkeelle siirtynyt asianajaja. Häntä puhuttelu nauratti.

Mitä itse ajattelisit, jos Verohallinto lähestyisi sinua moikkailevalla kirjeellä? Tai lähikauppiaasi?

Eeva Öörni, kielenhuoltaja ja kielineuvoja,  kysyi Twitterissä ja muualla sosiaalisessa mediassa mielipiteitä organisaatioiden kirjoitetun viestinnän äänensävystä.  Kyselyyn tuli yli 500 vastausta ja runsaasti kommentteja.

Kyselyn tulokset osoittavat, että organisaatioiden toivotaan viestivän asialliseen sävyyn mutta ei  jäykästi eikä vaikeaselkoisesti. Empatia ja ystävällisyys vetoavat vastaanottajiin, kun taas liiallinen rentous ja tuttavallisuus voidaan kokea asiattomaksi tai jopa epäkohteliaaksi. Huumori on organisaatioviestinnässäkin vaikea laji, mutta onnistuessaan se toimii mainosti.

Ja sekin selvisi, että organisaation brändi, toimiala ja koko vaikuttavat  sävyodotuksiin ja ‑tulkintaan. ”Moikka” on ok pieneltä yritykseltä kuten autokorjaamolta mutta ei suurelta kuten sähköyhtiöltä.

Eeva Öörnin artikkeli Yrityksiltä ja organisaatioilta toivotaan aitoa, asiallista ja inhimillistä sävyä on julkaistu Kielikello-verkkolehdessä 1/2018.

Organisaation valitseman äänesävyn (tone of voice) vaikutuksesta voi lukea lisää Öörnin artikkelista Organisaation äänensävy voi sitouttaa tai vieraannuttaa, joka sekin on julkaistu Kielikellossa.

Ei kommentteja

Sorry, the comment form is closed at this time.